Provisorisk bold

Har du også et spørgsmål så send det til post@fgkseniorklub.dk

Et medlem spørger om, hvornår skal man spille provisorisk bold?

Golfspillerens redningskrans

Vi kender det alle sammen: Man slår en bold op over en bakke, ned mod en samling buske, lige imod den nedgående sol, ud i skoven eller betænkeligt nær out-of-bounds. Fælles for disse situationer er, at vi ikke med sikkerhed ved, hvor bolden befinder sig. Så er det godt, at vi har golfspillerens redningskrans: Den Provisoriske bold.

I ’Den Danske Ordbog’ er provisorisk forklaret som: ’noget som kun skal gælde eller eksistere i en kortere periode og derefter ophøre eller erstattes af noget blivende’ – og det er netop, hvad en provisorisk bold er.

Regel 27-2 PROVISORISK BOLD er en af de kortere regler – cirka én side. Til gengæld er Regel 27-2 en af de regler, hvor der er flest Decisions (Afgørelser) – 18 stk.

Regel 27-2 går kort fortalt ud på, at med mindre, man er sikker på, at ens bold er slået i en vandhazard, må man – før man går frem for at søge – spille en provisorisk bold fra det sted på banen, hvorfra man har slået sit sidste slag. Hvis det er fra teestedet man har slået, må man også tee’e sin provisoriske bold op.

Man må altså ikke gå frem og søge efter en bold og derefter gå tilbage og slå en provisorisk bold. Dog har man i den nyeste Decision 27-2a/1.5 tilladt, at man må gå cirka 45 meter frem for at orientere sig. Man må selvfølgelig også gå hen til sin bag og hente et nyt jern eller en bold. Blot skal man huske – højt og tydeligt – at fortælle sine medspillere, at det er ’en provisorisk bold’ man spiller. Hvis man ikke gør det, er det en ny bold man har sat i spil, og den oprindelige bold er tabt.

Hvis det ender med, at man ikke finder sin oprindelige bold koster det 1 straffeslag + det slag man har slået til den provisoriske bold. Er man så uheldig, at den provisoriske bold også ’går i skoven’, kan man spille en ny provisorisk bold – og sådan kan man blive véd. Slagmæssigt er det dog noget, der løber op.

Hvis man inden for 5 minutters søgning finder den oprindelige bold kan/må man samle den provisoriske bold op, og hele ’øvelsen’ har ikke kostet hverken slag eller straffeslag. Den oprindelige bold er ’bolden i spil’, og man SKAL spille videre med denne bold efter Reglerne, uanset hvor dårligt den ligger. (Man kan selvfølgelig erklære den uspillelig efter Regel 28).

Man kan/må spille videre med den provisoriske bold, indtil den har ’overhalet’ det sted, hvor den oprindelige bold formodes at være. Slår man derefter til den provisoriske bold, er den ’bolden i spil’, uanset om man efterfølgende finder den oprindelige bold. Der er selvfølgelig ærgerligt, hvis man, efter at have slået til den provisoriske bold, går 3 meter frem og så finder sin oprindelige bold. De fleste vil nok i den situation mene, at den provisoriske bold ikke havde overhalet den oprindelige bold – men den går ikke ! Iflg. Regel 27-2b og uddybet i Decision 27-2b/4 og 27-2b/5 er det, det sted hvor den oprindelige bold formodes at være, man skal gå ud fra. Hvis man alligevel slår til den oprindelige bold – som nu er blevet ’en forkert bold’ – koster det 2 straffeslag, og man skal spille videre med den provisoriske bold. Retter man ikke fejlen inden man slår ud på det næste teested, bliver man diskvalificeret.

De mange Decisions giver nogle ’interessante’ eksempler på, hvordan lidt kendskab til reglerne kan være til hjælp i specielle situationer. Decision 27-2b/1 er et eksempel på dette – jeg har selv brugt den engang – dog ikke på hul 2 i Falster Golfklub, som jeg vil bruge som eksempel:

Du slår en høj bold fra teestedet, og den har retning mod hul 3’s teested. Den kan også være havnet i buskene. Du meddeler, at du vil slå en provisorisk bold, som du slå ind på green, så den ligger cirka 20 cm fra hullet. Du siger til dine medspillere, at du ikke vil lede efter den oprindelige bold, og går frem, fjerner flagstangen og slår bolden i hul. En af medspillerne er i mellemtiden gået om bag buskene og råber – efter at du har holet dit put – at han har fundet din bold inde i busken. Han mener, at du skal spille den, da bolden er fundet inden for 5 minutter, og at du i øvrigt har spillet før det var din tur. Det sidste har han for så vidt ret i iflg. Regel 10-2c, men det koster ingen straffeslag. Hullet er færdigspillet, og du har fået en ’god’ 4.

For at blive i den lidt mere kuriøse afdeling, har man også skrevet i Decision 27-2b/2, at såfremt den provisoriske bold var slået i hul (Hvilken ærgerlig hole-in-one), så er hullet i henhold til Regel 1-4 spillet færdigt, så snart bolden tages op af hullet. Så det er om at få gjort det i en fart.

Som I måske kan fornemme er der mange spidsfindigheder omkring ’Provisorisk bold’, og det er nok også en af de regler, der både i hyggerunder og matcher bliver overtrådt flest gange, uden at det bliver registreret. Men hvis I har nogle praktiske eksempler, I vil have belyst, kan vi måske få ryddet nogle af misforståelserne af vejen.

Ha’ en god runde.

John S-J