Drop i bunker?

Et konkret spørgsmål fra seniorklubbens match i Maribo i torsdags. En spiller slår i en bunker og har ikke lyst til spille bolden som den ligger. Tager et strafslag og dropper udenfor bunker ikke nærmere huller! Må/kan man det?

Det er jo en klassiker, som desværre praktiseres i stor udstrækning. Og det er en af de alvorlige overtrædelser af Reglerne. Men det korte svar på dit spørgsmål er: Nej.

Problemet er, at mange tror, at reglerne for en bunker er de samme som for en vandhazard. Det er de ikke.

En af forskellene er, at man kan erklære en bold uspillelig efter Regel 28 i en bunker, men ikke i en vandhazard. I bunkeren har man så de tre muligheder: 1) Drop en bold i bunkeren inden for en radius på 2 køllelængder, men ikke nærmere flaget. 2) Gå tilbage i flaglinien og drop en bold i bunkeren 3) Gå tilbage og spil en ny bold fra det sted, hvorfra den oprindelige bold er slået i bunkeren. Alle tre muligheder koster 1 straffeslag.

Der er altså kun én mulighed for at komme ud af bunkeren – og det er mulighed nr. 3. I den forbindelse er det vigtigt at huske på, at hvis man har slået et slag til bolden i bunkeren, er mulighed nr. 3 ikke så interessant mere, idet man nu ikke kan droppe ud af bunkeren.

Tilbage til dit spørgsmål. Hvis spilleren gør, som du har beskrevet overtræder han Regel 28 ’Uspillelig bold’’ i henhold til Decision 28/10, hvilket straffes med diskvalifikation med mindre fejlen rettes i henhold til Regel 20-7c (Spil fra forkert sted) og bolden genplaceres i bunkeren. Så koster det ’kun’ 2 straffeslag – og man er tilbage i bunkeren!

Hvis bolden droppes ud af bunkeren og det skønnes, at boldens position ikke er væsentlig anderledes end hvis han var gået tilbage og havde slået en ny bold, som beskrevet i mulighed nr. 3, koster det 1 straffeslag samt yderligere 2 straffeslag for overtrædelse af Regel 28, men han undgår diskvalifikation. Formuleringen ’væsentlig anderledes’ skal nok opfattes på den måde, at bolden droppes næsten i samme afstand eller næsten på samme sted, hvorfra den oprindelige bold blev spillet ind i bunkeren.

Mere alvorligt er det, hvis spilleren efterfølgende slår ud fra næste teested, uden at have rettet fejlen: Så er straffen en diskvalifikation. I øvrigt bliver spilleren også diskvalificeret, hvis han ’glemmer’ straffeslagene og indleverer et scorekort med for lav score (6-6b).

Ha’ en god runde.

John S-J